Co robić w przypadku błędu przy płatności BLIK

Nowoczesne formy płatności są szybkie, wygodne i bezpieczne. Jednak także w ich przypadku mogą zdarzyć się błędy. Ważne, żeby w takiej sytuacji podjąć odpowiednie działania, które uchronią przed utratą środków. Co zatem zrobić w przypadku błędu przy coraz popularniejszych płatnościach BLIK?

Jak działają płatności BLIK?

BLIK to popularny, wygody i łatwo dostępny system płatności mobilnych. Za jego pośrednictwem można płacić w Internecie oraz w punktach sprzedaży stacjonarnej, wypłacać i wpłacać gotówkę w bankomatach, zlecać szybkie przelewy na telefon czy też dokonywać płatności powtarzalnych.

W każdej transakcji BLIK uczestniczy kilka podmiotów:

  • Klient dokonujący płatności,
  • Akceptant – witryna e-commerce, sklep stacjonarny itd.
  • Agent rozliczeniowy taki jak np. https://www.przelewy24.pl/,
  • Polski Standard Płatności, który jest operatorem BLIK-a,
  • Bank, w którym klient ma konto – musi to być instytucja współpracująca z PSP.

Informacja o zleconej płatności i jej autoryzacji za pomocą jednorazowego 6-cyfrowego kodu jest przekazywana pomiędzy tymi ogniwami i weryfikowana. Cały proces trwa tylko kilka sekund.

Co zrobić w przypadku błędu?

BLIK jest wyjątkowo prosty i wygodny w użyciu, a także bezpieczny, m.in. dlatego, że nie wymaga żadnych danych, których podawanie stwarzałoby możliwość pomyłki. Jednak jak w przypadku każdego systemu, również i tu, na różnych etapach całego procesu, mogą zdarzyć się błędy. Co wtedy robić?

  • Jeśli pomyliłeś się na etapie wprowadzania kodu weryfikacyjnego, pamiętaj, że każdy z nich jest ważny przez dwie minuty, więc w tym czasie możesz dokonać poprawki. Jeśli natomiast czas upłynął – wygeneruj kolejny kod.
  • Jeśli zauważyłeś nieprawidłowość już po wprowadzeniu i zatwierdzeniu kodu (np. pomyliłeś się, dodając przedmiot do wirtualnego koszyka i nie chcesz za niego płacić), wystarczy że nie dokonasz autoryzacji transakcji za pośrednictwem aplikacji bankowej. Bez tego potwierdzenia płatność nie zostanie zrealizowana.
  • Może się też zdarzyć, że zauważysz błąd już po zatwierdzeniu transakcji, np. kwota została pobrana z Twojego konta dwukrotnie lub została przekazana do niewłaściwego odbiorcy. Każdy taki przypadek należy reklamować w swoim banku. Informację na temat tego, jak konkretnie dokonać zgłoszenia, znajdziesz na jego stronie internetowej.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat płatności BLIK w Internecie, zapoznaj się z informacjami dostępnymi pod adresem: https://www.przelewy24.pl/metody-platnosci/blik.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *